Oldal kiválasztása
hajó képe alkatrészeket megjelölve
A kép csak illusztráció.

Aki a csónakkal közlekedni akar az úton, annak tisztában kell lenni a biztonságos közlekedés szabályaival.
Utánfutó vásárlásnál figyeljen oda, hogy az utánfutó, csónak és vontató hosszúsága, a kialakítása és a megengedett terhelések tekintetében rendben legyen.

A csónak utánfutóra történő helyes beállítása

A csónak szállító optimális használata érdekében, a hajó csónak szállítóra történő első felemeléskor egyszeri módosításokat kell végrehajtani.
Ha szükséges, állítsa be a tengelyek állását, párnafák, görgők magasságát, szögét. A tengely beállítását ajánljuk műhelyben, szakemberrel elvégeztetni.

Súly és a súlyelosztás

Vizsgálja meg, hogy a kocsija megfelelő össztömeg vontatására (csónak/hajó, csónakmotor, üzemanyag, hajó felszereltség súlya) alkalmas-e. A pótkocsi hibátlan vezetési és fékezési viselkedésének biztosítása érdekében alapvető fontosságú, hogy a vontató jármű és a pótkocsi kapcsolómagassága megegyezzen. Ellenőrizze a vontatójármű és a pótkocsi megengedett függőleges terhelését és a pótkocsin lévő adattáblát, szükség esetén állítsa be a függőleges terhelést a pótkocsi tengelyének mozgatásával.

Figyeljen oda a csónak szállító jobboldali vonórúdján elhelyezett háromszögű vízmértékre. A helyes súlyelosztás esetében a pótkocsinak vízszintben, a „levegő gömbnek” középen kell lennie.

Érvényes szabály: tengely előre = csökken a függőleges terhelés, tengely hátra = növekszik a függőleges terhelés.

Az orrtámasz beállítása

Az orrtartót hozzá kell igazítani a hajóorrhoz. Beállításkor figyelembe kell venni az orrtartó terhelést. Ennek túllépése megváltoztathatja a ráfutó szerkezetre és a vonóhorogra eső terhelést.

Az állítható magasságú görgő(k) és párnafa(k) beállítása

Fontos, hogy a hajó súlya teljes egészében egyenletesen terhelje a gerinc görgőket és/vagy párnafákat. A hajónak minden görgőn gurulnia kell, hogy megkönnyítse a hajótest fel, ill. lerakását. A hajó csónakszállítón történő elhelyezésekor be kell állítani a párnafákat vagy a görgők szögét és magasságát.
Az oldalsó párnafák vagy a görgők a hajót csak az oldalsó dőlés ellen kell biztosítaniuk, nem szabad felvenniük a csónak súlyát. Ennek a beállításnak mindkét oldalon azonosnak (szimmetrikusnak) kell lennie. Ezek nem emelhetik fel a csónakot a vezető görgőkről!

A lámpatartó beállítása

Ha az utánfutó el van látva kihúzható lámpatartóval, lehetősége van a rakományterület meghosszabbítására.
Ehhez ki kell húzni a lámpatartót. Felhívjuk figyelmét, hogy a lámpatartó meghosszabbításának mértéke (hossza) az utánfutó típusától függ.

Csónak/hajó rögzítése (rakományrögzítés)

A hajót minden utazás előtt szorosan rögzíteni kell, úgy hogy a pótkocsi rakományának ne legyen mozgástere. Értékes tárgyat szállítanak, amelyet csak megfelelő rögzítés mellett lehet sérülés-mentesen szállítani. Ha hosszabb ideig vezet, rendszeresen ellenőrizze a hajó ülését és a rögzítő-eszközök feszességét. Biztonságos rögzítő anyagként csak a DIN 12195-2 jelzésű hevedereket használja.
A fő hevedereket átlósan kell elhelyezni. Így a hajó nemcsak lefelé, hanem előre és hátra történő mozgások ellen is rögzítve van.

Jól bevált a függőleges és az átlós kötés kombinációja:

a függőlegesen használt hevederek az orrnál és a hajó fenekén benyomják a csónakot a párnafákba, növelik rajtuk a súrlódást, ami csökkenti a hajó mozgását a pótkocsin. Ez különösen akkor fontos, ha tartóként görgőket használ. Ezen felül a függőleges hevederek biztosítják az oldalirányú mozgást. Az átlós hevedereket kb. 45 fokban kell felszerelni. Fékezéskor vagy gyorsuláskor elnyelik az erőket. Minél több hevedert használnak, annál jobban feloszlanak a terhelések. Néhány kilométer után ellenőrizze a hevedereket, és ha szükséges, húzza meg.

Csónak/hajó szállítása

Ahhoz, hogy szabályosan vontathassa utánfutóján csónakját/hajóját, olyan gépkocsival kell rendelkeznie, melynek megengedett legnagyobb össztömege megfelel a vontatni kívánt pótkocsi által támasztott feltételeknek. Mielőtt vontatmánnyal útnak indul, mindenképp gyakorolja a vontatást, a pótkocsival történő manőverezést, tolatást. Ne feledje, hogy a pótkocsi is önálló jármű, melyen indulás előtt autójához hasonlóan el kell végeznie a megfelelő biztonsági ellenőrzéseket, és magánál kell tartania a pótkocsi dokumentumait is.

Tartsuk be a KRESZ rendeletet:

47. § (5.) Ha a rakomány méretei miatt a (2) bekezdés g) pontjának rendelkezése nem tartható meg, nyitott rakfelületű járművön a rakomány úgy is elhelyezhető, hogy a rakfelületen túl előre (legfeljebb a jármű elejéig), illetőleg a járművön túl hátra (legfeljebb két méterre, de a rakfelület hosszának felénél nem nagyobb távolságra), vagy oldalra (úgy, hogy a rakomány és a jármű együttes szélessége a 2,5 métert ne haladja meg) kinyúljék.

Minden esetben meg kell jelölni a rakományt legalább 40×40 cm méretű piros vagy piros-fehér csíkos zászlóval, illetőleg táblával, éjszaka és korlátozott látási viszonyok között ezen felül piros fényű lámpával és piros fényvisszaverővel.

Elindulás előtt győződjünk meg a vonófej és az elektromos csatlakozó helyes csatlakoztatásáról, az irányjelzők, a fék- és tolatólámpa működéséről és arról, hogy a lámpák jól láthatók-e, azokat semmi nem takarja.
A külmotorokat célszerű a szállítás alatt ponyvával betakarni, megóvva őket a kőfelverődésből származó esztétikai hibáktól. A hajóponyvát távolítsuk el, vagy úgy rögzítsük, hogy menet közben semmiképpen ne tudjon elszabadulni. Amennyiben hosszabb útra indulunk, a hajót mindenképpen rögzítsük spaniferrel a hajószállító utánfutóhoz.
Az utazás alatt vezessünk körültekintően és óvatosan. Miután megérkeztünk távolítsuk el a hajót rögzítő spanifert, a motort védő ponyvát és billentsük fel a motort. Amennyiben az utánfutónk levehető hátfalu, akkor vízrebocsátás előtt vegyük azt le.

Csónak/hajó vízre tétele

Ismeretlen helyen a vízre tétel előtt feltétlenül tájékozódjunk a körülményekről pl: milyen a víz alatt a talaj, nincsenek-e akadályok, nem túl meredek-e a part ahhoz, hogy a hajót az autónk ki is tudja venni a vízből. Egymaga soha ne kezdjen ilyen műveletbe, mindig legalább egy segítővel hajtsa végre a hajó vízre tételét és kiemelését. Egyikük tolasson a vízbe, maradjon a gépkocsiban. Másikjuk engedje le a hajót a pótkocsiról, illetve csörlőzze fel arra azt. Mielőtt letolatunk a vízre, pakoljunk be a hajóba.
Vízbe tolatás előtt húzza szét a vontató és az utánfutó közti elektromos csatlakozót, elkerülendő a zárlatot. Érdemes várni néhány percet, hogy a világítás felhevült izzói lehűlhessenek. A meleg izzók könnyen elrepednek a hideg víz hatására.

Tolassunk be az utánfutóval a vízbe egészen addig a pontig, míg a hajó úszni nem kezd. Ha a hajó rátapadt a párnafákra, akkor a csúszó talpakat vizezzük be, mert szárazon a hajó hajlamos letapadni, majd toljuk be a hajót. Balesetveszélyes és a hajó, vagy a motor sérülését eredményezheti, ha nagygázzal tolatva és hirtelen fékezve próbáljuk leugrasztani a hajót az utánfutóról. Addig ne oldja le az orrcsörlőt, amíg az utánfutó nincs a vízben. A hajómotor legyen feltrimmelve leeresztés és kihúzás közben. A fenékdugót ne felejtse el ellenőrizni. Folyóvízen a hajó kivételekor a sodrás irányát figyelembe véve az utánfutóval a hajó alá tolassunk, így nem kell azt a sodrással szemben cibálnunk. Mielőtt megkezdenénk a csörlőzést billentsük fel a motort és szükség esetén vizezzük be a csúszó talpakat.

A leírtak nem betartásából keletkező károkért sem a gyártó, sem a forgalmazó felelősséget nem vállal.

Letölthető pdf formátumban

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

A műszaki tartalom megváltoztatásának jogát a cég fenntartja.
A fotók eltérhetnek a valóságtól.