Oldal kiválasztása

A kép csak illusztráció.

Aki a csónakkal közlekedni akar az úton, annak tisztában kell lenni a biztonságos közlekedés szabályaival.
Utánfutó vásárlásnál figyeljen oda, hogy az utánfutó, csónak és vontató hosszúsága, a kialakítása és a megengedett terhelések tekintetében rendben legyen.

A csónak utánfutóra történő helyes beállítása

A csónak szállító optimális használata érdekében, a hajó csónak szállítóra történő első felemeléskor egyszeri módosításokat kell végrehajtani.
Ha szükséges, állítsa be a tengelyek állását, párnafák, görgők magasságát, szögét. A tengely beállítását ajánljuk műhelyben, szakemberrel elvégeztetni.

Súly és a súlyelosztás

Vizsgálja meg, hogy a kocsija megfelelő össztömeg vontatására (csónak/hajó, csónakmotor, üzemanyag, hajó felszereltség súlya) alkalmas-e. A pótkocsi hibátlan vezetési és fékezési viselkedésének biztosítása érdekében alapvető fontosságú, hogy a vontató jármű és a pótkocsi kapcsolómagassága megegyezzen. Ellenőrizze a vontatójármű és a pótkocsi megengedett függőleges terhelését és a pótkocsin lévő adattáblát, szükség esetén állítsa be a függőleges terhelést a pótkocsi tengelyének mozgatásával.

Figyeljen oda a csónak szállító jobboldali vonórúdján elhelyezett háromszögű vízmértékre. A helyes súlyelosztás esetében a pótkocsinak vízszintben, a „levegő gömbnek” középen kell lennie.

Érvényes szabály: tengely előre = csökken a függőleges terhelés, tengely hátra = növekszik a függőleges terhelés.

Az orrtámasz beállítása

Az orrtartót hozzá kell igazítani a hajóorrhoz. Beállításkor figyelembe kell venni az orrtartó terhelést. Ennek túllépése megváltoztathatja a ráfutó szerkezetre és a vonóhorogra eső terhelést.

Az állítható magasságú görgő(k) és párnafa(k) beállítása

Fontos, hogy a hajó súlya teljes egészében egyenletesen terhelje a gerinc görgőket és/vagy párnafákat. A hajónak minden görgőn gurulnia kell, hogy megkönnyítse a hajótest fel, ill. lerakását. A hajó csónakszállítón történő elhelyezésekor be kell állítani a párnafákat vagy a görgők szögét és magasságát.
Az oldalsó párnafák vagy a görgők a hajót csak az oldalsó dőlés ellen kell biztosítaniuk, nem szabad felvenniük a csónak súlyát. Ennek a beállításnak mindkét oldalon azonosnak (szimmetrikusnak) kell lennie. Ezek nem emelhetik fel a csónakot a vezető görgőkről!

A lámpatartó beállítása

Ha az utánfutó el van látva kihúzható lámpatartóval, lehetősége van a rakományterület meghosszabbítására.
Ehhez ki kell húzni a lámpatartót. Felhívjuk figyelmét, hogy a lámpatartó meghosszabbításának mértéke (hossza) az utánfutó típusától függ.

Csónak/hajó rögzítése (rakományrögzítés)

A hajót minden utazás előtt szorosan rögzíteni kell, úgy hogy a pótkocsi rakományának ne legyen mozgástere. Értékes tárgyat szállítanak, amelyet csak megfelelő rögzítés mellett lehet sérülés-mentesen szállítani. Ha hosszabb ideig vezet, rendszeresen ellenőrizze a hajó ülését és a rögzítő-eszközök feszességét. Biztonságos rögzítő anyagként csak a DIN 12195-2 jelzésű hevedereket használja.
A fő hevedereket átlósan kell elhelyezni. Így a hajó nemcsak lefelé, hanem előre és hátra történő mozgások ellen is rögzítve van.

Jól bevált a függőleges és az átlós kötés kombinációja:

a függőlegesen használt hevederek az orrnál és a hajó fenekén benyomják a csónakot a párnafákba, növelik rajtuk a súrlódást, ami csökkenti a hajó mozgását a pótkocsin. Ez különösen akkor fontos, ha tartóként görgőket használ. Ezen felül a függőleges hevederek biztosítják az oldalirányú mozgást. Az átlós hevedereket kb. 45 fokban kell felszerelni. Fékezéskor vagy gyorsuláskor elnyelik az erőket. Minél több hevedert használnak, annál jobban feloszlanak a terhelések. Néhány kilométer után ellenőrizze a hevedereket, és ha szükséges, húzza meg.

Csónak/hajó szállítása

Ahhoz, hogy szabályosan vontathassa utánfutóján csónakját/hajóját, olyan gépkocsival kell rendelkeznie, melynek megengedett legnagyobb össztömege megfelel a vontatni kívánt pótkocsi által támasztott feltételeknek. Mielőtt vontatmánnyal útnak indul, mindenképp gyakorolja a vontatást, a pótkocsival történő manőverezést, tolatást. Ne feledje, hogy a pótkocsi is önálló jármű, melyen indulás előtt autójához hasonlóan el kell végeznie a megfelelő biztonsági ellenőrzéseket, és magánál kell tartania a pótkocsi dokumentumait is.

Tartsuk be a KRESZ rendeletet:

47. § (5.) Ha a rakomány méretei miatt a (2) bekezdés g) pontjának rendelkezése nem tartható meg, nyitott rakfelületű járművön a rakomány úgy is elhelyezhető, hogy a rakfelületen túl előre (legfeljebb a jármű elejéig), illetőleg a járművön túl hátra (legfeljebb két méterre, de a rakfelület hosszának felénél nem nagyobb távolságra), vagy oldalra (úgy, hogy a rakomány és a jármű együttes szélessége a 2,5 métert ne haladja meg) kinyúljék.

Minden esetben meg kell jelölni a rakományt legalább 40×40 cm méretű piros vagy piros-fehér csíkos zászlóval, illetőleg táblával, éjszaka és korlátozott látási viszonyok között ezen felül piros fényű lámpával és piros fényvisszaverővel.

Elindulás előtt győződjünk meg a vonófej és az elektromos csatlakozó helyes csatlakoztatásáról, az irányjelzők, a fék- és tolatólámpa működéséről és arról, hogy a lámpák jól láthatók-e, azokat semmi nem takarja.
A külmotorokat célszerű a szállítás alatt ponyvával betakarni, megóvva őket a kőfelverődésből származó esztétikai hibáktól. A hajóponyvát távolítsuk el, vagy úgy rögzítsük, hogy menet közben semmiképpen ne tudjon elszabadulni. Amennyiben hosszabb útra indulunk, a hajót mindenképpen rögzítsük spaniferrel a hajószállító utánfutóhoz.
Az utazás alatt vezessünk körültekintően és óvatosan. Miután megérkeztünk távolítsuk el a hajót rögzítő spanifert, a motort védő ponyvát és billentsük fel a motort. Amennyiben az utánfutónk levehető hátfalu, akkor vízrebocsátás előtt vegyük azt le.

Csónak/hajó vízre tétele

Ismeretlen helyen a vízre tétel előtt feltétlenül tájékozódjunk a körülményekről pl: milyen a víz alatt a talaj, nincsenek-e akadályok, nem túl meredek-e a part ahhoz, hogy a hajót az autónk ki is tudja venni a vízből. Egymaga soha ne kezdjen ilyen műveletbe, mindig legalább egy segítővel hajtsa végre a hajó vízre tételét és kiemelését. Egyikük tolasson a vízbe, maradjon a gépkocsiban. Másikjuk engedje le a hajót a pótkocsiról, illetve csörlőzze fel arra azt. Mielőtt letolatunk a vízre, pakoljunk be a hajóba.
Vízbe tolatás előtt húzza szét a vontató és az utánfutó közti elektromos csatlakozót, elkerülendő a zárlatot. Érdemes várni néhány percet, hogy a világítás felhevült izzói lehűlhessenek. A meleg izzók könnyen elrepednek a hideg víz hatására.

Tolassunk be az utánfutóval a vízbe egészen addig a pontig, míg a hajó úszni nem kezd. Ha a hajó rátapadt a párnafákra, akkor a csúszó talpakat vizezzük be, mert szárazon a hajó hajlamos letapadni, majd toljuk be a hajót. Balesetveszélyes és a hajó, vagy a motor sérülését eredményezheti, ha nagygázzal tolatva és hirtelen fékezve próbáljuk leugrasztani a hajót az utánfutóról. Addig ne oldja le az orrcsörlőt, amíg az utánfutó nincs a vízben. A hajómotor legyen feltrimmelve leeresztés és kihúzás közben. A fenékdugót ne felejtse el ellenőrizni. Folyóvízen a hajó kivételekor a sodrás irányát figyelembe véve az utánfutóval a hajó alá tolassunk, így nem kell azt a sodrással szemben cibálnunk. Mielőtt megkezdenénk a csörlőzést billentsük fel a motort és szükség esetén vizezzük be a csúszó talpakat.

A leírtak nem betartásából keletkező károkért sem a gyártó, sem a forgalmazó felelősséget nem vállal.

Letölthető pdf formátumban
A műszaki tartalom megváltoztatásának jogát a cég fenntartja.
A fotók eltérhetnek a valóságtól.